Nonsens, garrar och allt därimellan

Alla inlägg under juli 2013

Av Zippo - 24 juli 2013 09:40

Har absolut ingenting nytt eller spännande att rapportera.Kanske då att vi hittade på 4 olika anemoner med clownfiskar idag när vi var ute och snorklade några hundra meter från vårt ställe.Rätt ok snorkling där faktiskt..direkt från stranden men rätt mycket död korall som på så många andra platser i världen.Sikt..tja ca 10-15 meter eller nåt sånt.Vi har precis käkat lunch (aningen sent) och nu blir det några timmar sola och bada innan vi drar oss in till vår lilla hydda.Hoppas de e bra i gamla svedala..solen skall i alla fall skina har jag försått./Zippo

Av Zippo - 23 juli 2013 08:53

Vi har nog hittat rytmen nu och det är inte direkt 100 bps som gäller här inte.Frukost..bada/snorkla...lunch...bada/snorkla...duscha...middag..några rom/cola med cigarr..sen sängen.Förresten så har jag avslutat bok nummer 2.Få se om jag skall ge mig i kast med nr 3 direkt eller om jag tar en paus.Så vi har det hur soft som helst, maten smakar bra...det regnar inte...och avföringen äro normal hos alla inblandade..med andra otd så kan det inte bli så mycket bättre./Zippo

Av Zippo - 22 juli 2013 08:06

Tvätten hämtades igår kväll och allt var med (det börjar arta sig med andra ord) , kvällen avslutades med middag hos Mammas precis bredvid vår ställe här på stranden.Sm de flesta vet så är det ju Ramadan just nu och det har yttrat sig även här.Igår kväll när vi skulle äta så var alla ställen stängda (finns 3-4 ställen att välja på här på stranden) varav vissa hade haft stängt hela dagen.Vi blev väl lite fundersamma om det hela skulle sluta med att vi inte skulle få nån mat men sen kl 20:00 så var det några som slog upp portarna.Som jag nämnde så var det Mammas som gällde och det hela gick både effektivt och smakade bra.Idag så gick vi upp rätt tidigt, käkade lite frukost och drog iväg till nästa strand där vi passade på och snorkla i ett par timmar.Just nu så har vi kastat i oss 3st club sandwitch med pommes 1 pommes, 4 cola och en stor flarra med vatten.Det slutade på 49 Ringit..ca 100:- så prisnivån är rätt human kan man väl säga.Snart blir det till och bada och sola några timmar...upp och duscha och sen käka.Kvällen avslutas nog med några rom/cola (1 flaska klarade sig ju) och en cigarr samt en bok på altanen.Har hunnit läsa klart 1 bok redan nu och är halvvägs på den andra./Zippo

Av Zippo - 21 juli 2013 10:09

Det har ju varit lite hektiskt den sista tiden så idag så tog vi sovmorgon vilket kändes jäkligt skönt.Vi har under dagen bytt rum/stuga till den vi skall ha resten av tiden på det här stället och sen har vi även varit och skrivit in oss på dykcentretDär vi skall ta våra open water cert.Vi provade stigarna som förbinder vår nuvarande strand med grannstranden (där vi skall bo sen..ta våra dykcert) och det var rätt intressant.Inte helt lätt att ta sig fram bland rötterna och till råga på allt så var det en rätt bra höjd man skulle klättra över.Tillbakaresan så hoppade vi i en båt istället....lite bättre lite enklare.I gåt kväll så testade vi restaurangen på anläggningen och det var ju ungefär som förväntat...tog 2 timmar innan maten komoch total förvirring rådde.Men det var bara vad vi förväntade oss då det mesta är rätt kaotiskt och ostrukturerat på dessa öar :-)En annan observation var att det i alla fall just nu är övervägande Holländare som bor här...men italienare, fransmän, tyskar, sdostasiater, engelsmän och en och annan vilsen skandinav finns med i skaran.Många barnafamiljer och det är inte ofta jag reagerar på ungar men holländarnas kids levlde verkligen rövare igår...7-10 ungar som sprang och skrek satte definitivt mina nerver på prov.Nu hoppas jag bara att jag får mina kläder tillbaka från tvätten (de som var spritindräkta)...börjar bli den tiden på eftermiddagen i alla fall om de nu inte har slarvat bort dom vill säga./zippo

Av Zippo - 20 juli 2013 08:38

Dagen har väl artat sig sådär.Upp kl 05:00 taxi till flygplatsen (höll på att bli fel flygplats till vi dubbelcheckade varifrån vi skulle flyga).När vi väl landade så upptäckte jag att den ena av enliters romflaskorna hade krossats i ryggan...kul när alla kläderna luktar som man vore en av Sumpans A-team..eller rättaresagt kungen av dom.Jaja...sen en timme i rasande fart i bil till hamnen där de väntade på oss.30 minsenareså landsteg vi Perhentian..myckter tack vare 2st200 hästars monstermotorerdär bak.Första natten är dubbelbokat så vi får tillfälligt boende den första natten...funkar dock.De resterande nätterna löser sig också..trotsatt det var inte riktigt vad jag förväntade mig.Tvättservicen har 3 dagars väntetid så jag fick dra med mina kläder till grannen istället.För att få lite balans i allt så har jag i alla fall rökt en cigarr och nallat lite ur flarran som var hel.Det blir bra det här (dykkurs bokningen hade i alla fall gått igenom).Återkommer med rPport senare under kvällen./zippo

Av Zippo - 19 juli 2013 16:24

Då är den sista dagen i KL avklarad för imorgon kl 05:00 så är det uppstigning och avfärd till Perhentian som gäller.Taxi är bokad (chaffisen som vi plågade hela dan igår) så än slipper han inte oss.Idag har det dock nte varit några taxiresor utan det är de kommunala färdmedlen som har varit aktuella.Monorail och tunnelbana har utnyttjats till fullo och vi börjar bli rätt vassa på det där nu.De större aktiviteterna har bestått av besök på Peteling street där detvråder rent kaos av säljstånd och vilsna turister.Gatan har figurerat som säljkanal mycketvlänge och fanns redan för 20 år sen när jag var här första gången.Området som gatan ligger i är i hjärtat av Chinatown.Vi besökte också central market som ligger i knutarna.Det sista som vi skulle göra var att ta en tur i berg/dalbanan som finns i nöjesparken (inne i ett varuhus) som ligger i Bernaya times square.Återigen så har vi gjort en del inköp och återigen så smög de sig en lökarom på mig i hettan.Middagen blev Thai...jäkligt gott var det.Imorgon flygpch sen båt och runt 12:00 så lägrar sig lugnet på Perhentian./Zippo

Av Zippo - 18 juli 2013 10:44

Just nu pausvila mellan halvleken.Frukost inmundigades i form av frukostbuffe kl 09:00 och efter det så kidnappade vi en taxichaffis som har fått ratta runt oss fram till nu.Billigt?...nja..men jäkligt effektivt tidsutnyttjande.Första anhalten blev Batu caves där vi knallade upp och ner i värmen (det var där någonstans som jag började lukta lök).Efter det så åkte vi upp och kikade på KL från världens 4e högsta TV torn... Vilket är bra mycket trevligare än och försöka komma upp i Petronas towers.Väl nere så åkte vi till andra sidan stan och inhandlade proffiga snorkelgrejer (hamnade i fel affär men tjejen som var där var så pass söt att jag stannade kvar i affären).Shorts och skor inköptes också.Sen hem via ett snabbt stopp vid Malaysiska kungens residens.Nu dusch (bort med löklukten) och sen ut och käka (siktar på nåt som lever..ska bli spännande) och shoppa.Blir sen kväll idag./ Zippo

Av Zippo - 18 juli 2013 03:00

Glömde nämna i förra inlägget att det självklart röktes en cigarr och sänktes några öl igår.Men idag är det en ny dag med massor av aktiviteter på G.Batu caves skall besökas, snorkelutrustning skall införskaffas o.s.v Hotellet (Piccolo hotel) som vi befinner oss på ligger ypperligt till när det kommer till kommunikationer och shopping.Allt finns inom några minuters gångväg.Trevlig överraskning är att även Jalan Altor ligger precis runt hörnet.Gatan är känd för dess streetfood så ikväll blir det nog ett och annat underligt som slinker ner :-)/Zippo